Praktik i Island

mandag, maj 22, 2006

Vores förste dag paa plejehjemmet

Her paa Island bliver det ikke mörkt om natten som i DK, vi sover faktisk - föler vi - i dagslys, dog som om det er i morgenstunden....Det skal vi lige vænne os til.
Jeg blev hentet af Frida, som ville ´köre mig for at jeg kunne se busruten gennem byen og saa hentede vi Tina. Vi ankom i god tid til plejecentret. Her blev vi modtaget af en sygepl. som viste os til afdelingen. Vi viste ikke hvor vi gik henad, men det var op og ned af trapper og gennem lange gange, hvor vi saa tilsidst endte paa afd H-2. Her modtog Gudrun os. Hun fik godt begyndt paa at genopfriske sit danske og det lykkedes hende meget godt. Det övrige personale var ikke alle lige trygge ved at skulle tale dansk, men nogle ville forsöge sig med svensk eller norsk. Vi fik en grundig rundvisning paa afdelingen og fik indtryk af arbejdet. Afdelingen er delt i to - hvor der er 15 beboere paa hver. Nogle mere selvhjulpne end andre. Vi var sammen med Bara, som stod for aktivitetsdelen paa afdelingen. Der var mange med omkring bordet i den meget lyse opholdsstue, hvor der var borde og stole til aktivitetsdelen men ogsaa lænestole der var placeret saaledes at man i fællesskab kunne se fjernsyn. Vi observerede ogsaa en sjov ting, som vi snakkede med Maria om, da vi kom hjem. I dagligstuen var radiatorerne skruet op paa det allerhöjeste men vinduerne stod meget aabne..... det var iflg. Maria ganske normalt at man paa Island lukker vinduerne op. I danmark ville vi jo lukke for varmen istedet....
Varmen er meget billig saa derfor har det ikke den store betydning hvordan man bruger varmen.
Vi fik frokost sammen med det´övrige personale ved halv ettiden, og efter aftale med Gudrun fik vi fri kort efter og vender saa tilbage imorgen kl. 8 til 16.....
Tina og jeg var lige en tur paa vandrehjemmet lige i nærheden for at faa nogle kort over byen, da jeg skulle med bus til centrum.... Tina tog ikke med til centrum og jeg tog med bussen...I centrum fik jeg overblik over busforbindelserne og det saa ikke saa svært ud. Köbte et maanedskort til 5000 - ja Islandske kronar.....Havde aftalt med Maria at jeg körte med hende hjem fra centrum, saa jeg naaede lige en tur gennem nogle spændende gader, som jeg skal have lokket Tina med ind til...
Var med Maria at hente börn i börnehave og fritidsordning, det lignede meget det danske men her er forskellen at der er fast madordning begge steder til börnene, hvilket vi synes er en fin ordning, saa er börnene fri for en lunken madpakke, som de ikke spiser..
Islændingene klager over vejret de synes her er hundekoldt - der er ogsaa kun 2 grader, men vinden er med til at göre det rigtig koldt. Jeg kan godt bruge en af mine strikkede huer til at holde örene varme....
Har her til aften smagt en islandsk öl, Eigils .... alkoholfri.....som var forbavsende god...jeg saa prisen paa en Tuborg paa cafe til 550 isl.kronar....og det er dyrt...for 50cl.
Klokken er ved at være mange - 22.30 og vi skal være klar til at tage med bussen imorgen kl. 7.20...
saa vi siger Godnat...