Praktik i Island

torsdag, maj 25, 2006

Vi kunne godt tænke os, at I der læser vores blog, skriver kommentarer til vores indlæg.....vi synes det ville være hyggeligt hvis I gav tilbagemelding paa bloggen her....
Skal idag paa udflugt ud i det blaa med Kim og hans kone... hvorhen skal I nok faa at vide senere.....Nu skal vi ned og lave madpakke, og være færdige.... kl. er kun lige 7.oo morgen, det ser ud til at blive godt vejr, det blæser ihvertfald ikke, og det er et væsentligt kriterie, synes vi....
Vi har været paa en lang tur - 330 km - ned forbi en lukket sö, hvor der ikke er tillöb eller "aflöb" Vandstanden ændrer sig af og til, som fölge af jordskælv, i nærheden var der nogle varme kilder - mudderkilder - og det lugtede fælt af raadne æg, men det er vel svovl... Saa kom vi ud i et omrðde der var meget specielt, det var grusveje vi körte pð, og gennem omrðder der bestod af masser af klipper og lava-rester, vi holdt et sted og stod udenfor bilen, og der var bare STILLE ingen fuglelyde, biler eller noget som helst overhovedet....bare STILHED.....
Vi endte i en by ca 100 km fra Reykjavik - Stokkseyri, hvor vi fik den dejligste hummersuppe, som var stedets spcialitet.... lige för denne by saa vi "Hotel Gitterly" med hegn omkring...videre derfra mod Gullfoss, som er et af de mest berömte vandfald pð Island. Vi stoppede op ved et mindre vandfald Faxi og saa pð fjelde. Det er helt utroligt, for landskabet er helt flad og saa er der lige et fjeld der er helt enormt der stikker op i det fjerne eller lige ved siden af hvor man er...jeg har taget rigtig mange billeder her paa turen idag - nok omkr. 100.... vi kunne se Hekla, en af de vulkaner der har været i udbrud pð Island.
Vi havde fantastisk flot vejr til det idag, saa der var rigtig god sigtbarhed.Et sted undervejs saa vi et krater, hvor der var en sö nede i bunden.... Paa turen mod Gullfoss, kom vi efter byen Sellfoss til at se et "frodigt" omrðde hvor der var mange landbrug - ca 1 for hver 5 km.....de havde faktisk alle Wrappet Hö i de store pakker.... markerne var smalle - ligesom engene nede ved Vejle Aa - og med dybe gröfter... Vi ankom til Gullfoss og det er simpelthen fantastisk. Et vandfald, hvor det förste fald er omkr. 11 meter og det næste fald 22 meter - det minder næsten om Grand Canyon....Videre derfra mod Geysir, som er en geyser - varme kilde der suser op af jorden med vældig fart - kilderne i omraadet, der var flere, indeholder vand der er 100grader varmt..... det var et flot omraade, hvor der var mange kilder der piblede op af jorden. Et af dem, havde saa klart vand at man fik oplevelsen af at vandet var grönt..... videre ind mod þingvilla hvor der er landets störste sö, der leverer varmt vand til Reykjavik, fra de varme kilder. De varme kilder er ogsaa paa bunden af söerne, saa folk skal være varsomme med at gaa ud i disse, da de kan komme slemt til skade. Da vi næsten var ved söen var der i et af fjeldene en grotte, hvor der indtil for 40 aar siden havde boet en person og det var bare ude i det ingenting... fjeldene i det omraade lignede store bjerge af sand, som naar der graves grus, men bare i sorte nuancer, og flere hundrede meter höje... Vi sluttede turen af med at se þingvilla, som er det gamle tingsted i Island, her er der en kilde der löber gennem omraadet der er saa klar at bunden ser ud som om at den er helt oplyst...men vandet er bare usædvanligt klar.... naa men vi kom tilbage her til Reykjavik her ved 19.30 tiden.....og er bare trætte. Maria havde lavet lasagne...
Vi tror nok at vi kan klare at komme paa arbejde imorgen, men vi er spændte paa hvordan vores ben har det, vi var nemlig mange gange ude af bilen....Tina har lige flyttet billeder over paa hendes bærbare computer....saa vi haaber snart at faa nogle billeder ind paa hjemmesiden....Maria byder nu paa kaffe og saa skal vi lige snakke en halv times tid... saa skal vi vist iseng....

2 Comments:

  • Hej Annette

    Jeg håber I får en god tur i dag, dejligt at høre det hele ikke kun drejer sig om arbejde.

    Nogle af de ting I skriver om, forstår jeg ikke, men jeg regner med at det er for de "indviede" ;-)(læs: medstuderende).

    Hilsen
    Inge

    By Blogger Inge, at 8:42 AM  

  • Hej med jer i gæve quinder....

    Rigtig træls at jeg ikke kunne komme med jer til Island, men så må jeg sgu ta' dertil selv engang.

    Ja, der er mange ting man skal undre sig over her i livet, og pers.pl. er en af dem, forflytninger en anden.

    Jeg er jo bare så heldig at være startet på et daghjem. Du kære Kong "hvad er det lige du hedder". Jeg har "kun" 70 nye ansigter og navne jeg skal kende i de 4 md jeg skal være der!!!
    Til mit store held, fandt jeg ud af at jeg kendte min vejleder fra folkeskolen... Tja, hvis jeg nu er heldig, og det er jeg ikke i denne situation, har simpelthen ikke fingre nok, tja så er det kun et par og 20 år siden jeg så hende sidst. Christ, man kan komme til at se gammel ud!!! Ja ja jeg giver jo aldrig min egen alder tilkende, men svarer høfligt: "Jeg er 25 og et par md."
    Nå, men det virker til at være et rart sted jeg er havnet.
    Når jeg er færdig i denne praktik, ved jeg alt om forflytninger, lift og sejl af forskellige arter. Det har de rigtig meget af hver dag.

    Tiden går hurtigt, og nu er det weekend, så nyd det.
    Håber I kommer ud og ser noget mere. Hvad med en hvaljagt!!??

    Mega mange knus og en enkelt krammer til Annette, det ved jeg hun elsker.

    Linda, der måtte blive hjemme i Danmark!!!

    By Anonymous Anonym, at 4:55 PM  

Send en kommentar

<< Home