Praktik i Island

mandag, juni 12, 2006

Dagcentret paa Hrafnista, er fysisk er placeret paa 4.sal - loftetagen. Vi mödte ergoterapeuten Sibba, der havde været der i 2 aar. (Hun er uddannet i Dk - Esbjerg) Hun fortalte om sit arbejde i dagcentret. Der havde her i weekenden været sömændenes dag over hele Island og derfor ogsaa paa Hrafnista, her var der bl.a. udstilling af arbejder i dagcentret udfört af beboere. Vi var ogsaa Hafnafjorður og saa deres udstilling der, det var anderledes end i Reykjavik. Paa Hafnafjorður er der en keramiker ansat i dagcentret, og hun arbejder bl.a. med glas, saa der var rigtig mange fine glasting.
Da vi körte til Hafnafjorður kom vi forbi en bilist - ældre dame - og det gav anledning til at Sibba fortalte om hendes gamle omkr. 80aarige onkel, der stadig var bilist, men faktisk ikke burde have körekort, men han har haft den samme læge i nok 30-40 aar, saa lægen fornyer bare körekortet, det er saa ok, men lægen glemmer bare, siger Sibba, at notere sig at onklen er meget svagtseende, og naar han körer bil, saa har han altid konen med som saa er hans öjne og fortæller hvornaar han skal tage farten af for rödt lys og andre hindringer paa vejen.... og han har været impliceret i flere uheld.... ja skræk og rædsel...
Lovisa kom ogsaa op i dagcentret, hvor vi havde en snak med hende om det vi havde observeret, og hun var fuldt klar over de problemer der var, men igen, de underviser saa godt som de kan men som sagt er det igen manglen paa faglært personale der er pointen. De ufaglærte er der kun i korte perioder, saa der er stor personaleudskiftning (mange studerende fra universitet/gymnasier m.m) Men af to onder er de nödt til at have de ufaglærte trods deres mangelfulde jobudförelse end ingen personale at have!!!!
Da vi afsluttede dagen paa Hrafnista tog Tina direkte hjem, vejret var bestemt ikke godt = regn- og blæsevejr... men jeg tog paa fotosafari i Reykjavik, og gik fra Hrafnista og fandt de forskellige steder jeg lige skulle have taget nogle fotos, inden jeg efter 2,5 time og meget vaad og frysende vendte hjemad. Da jeg kom til Seltjarnarnes viste den fine stander med dato/tid/temp. at der var p....koldt = 4 grader.... og det blæser som en pelikan....her er sgu ikke meget sommer over det....det ligner en hel dansk efteraarsdag i oktober, det er bare mere grönt....
Vi er snart ved at være klar til at tage hjem, vi er skide misundelige paa Jer derhjemme i det fantastisk sommervejr, der her kun kan opleves i et solarie.......

1 Comments:

  • Jamen så skal I da lige få en hilsen fra en dejlig solbrun kvinde under uddannelse... Uhha, det er godt med al den sol. Håber det giver lidt varme i jeres retning!!
    Hele sidste uge var jeg i ergoterapi sammen med 3 klassekammerater. Det gik smadder godt, lige indtil at jeg fik af vide, at ca. 5 fredage skulle jeg selv stå for musik og bevægelse for ca. 40 brugere. For en stund gik gassen godt nok af mutters ballon. Nå, der er jo en mening med alting...
    Jeg glæder mig til I kommer hjem, så jeg kan få af vide, hvad jeg ikke gik glip af..hi hi hi hi

    Mega knuser og krammer fra
    solbrune Linda :-))

    By Anonymous Anonym, at 9:39 PM  

Send en kommentar

<< Home