Praktik i Island

torsdag, juni 08, 2006

Idag har vi haft fri, vi tog ud til Smaralind, et stor indköbscenter, vi var derude ca 10.15, men heroppe havde vi lige glemt at tage hðjde for at ingen butikker aabner FÖR kl. 11 nogle först kl. 12!!! Saa det var godt jeg havde mit strikketöj i tasken, og Tina mulede, fordi hun syntes det var spild af tid at vente i 45 min.... og da vi saa kom rundt i butikkerne, ja, saa syntes vi faktisk de var kedelige... saa vi tog til centrum igen og der opstod hos een af os(læs:Tina) en heftig trang til Fish'nChips...saa denne lille "butik" maatte bare besöges... Hjemme igen var der afslapning.... Tina blev hjemme da jeg tog en tur paa Nationalmuseet, der ligger tæt ved. Det var et meget interessant besðg med Islands historie gennem 1000 aar. og mange fine udstillinger, jeg naaede det meste paa 2 timer, men det kunne sagtens klare et besög mere. Der er mange spændende kunstmuseer heroppe, mange med hver deres "speciale" skulpturer, maleri, moderne kunst....jeg skal ihvertfald naa nogle stykker af dem.... Frida har anbefalet en, som jeg gerne vil besðge....
Paa lördag er vi tilmeldt et kvindelöb, her i Reykjavik. Det foregaar over hele Island, som fölge af at den 19.juni 1915 fik kvinderne valgret, og derfor fejres denne dag med bl.a. et kvindelðb, men normalt holdes lðbet lðrdagen fðr den 19, men i aar har det sammenhæng med den 17. juni som er nationaldag, saa holdes lðbet den 10. Alle af hunkðn her i huset er tilmeldt, saa det glæder vi os til...Maria fik vores t-shirts med hjem idag, saa naar vi kommer hjem kan I se billederne af os i vore nye t-shirts... Julianna har sidste skoledag imorgen, saa starter ferien for hende, men hun skal deltage i forskellige værksteder i de næste par uger, skolestart er först sidst i august...
Da jeg var paa vej hjem fra museet gik jeg forbi flere haver, Ih du milde.....der er i 95% af haverne fyldt med mælkebötter, der skubber til fliserne, rabarbere der vokser som det passer dem og langt græs.... vi kan jævnligt höre plæneklippere der körer, men ikke set ret mange.... Det er ikke ret mange steder der er deciderede prydhaver som vi kender det, der kan faktisk ikke gro ret meget heroppe, det er for koldt, men jeg har set tulipaner og paaskeliljer i massevis... Maria fölte sig noget truffet, da jeg nævnte det for hende, men det skal siges at hun hörer til de 5% der har ordnet have! Den er ikke stor, men der er rabarber for enden, som jeg tog nogle af i forrige uge og kogte og lavede en rabarberkage med makroner og flðdeskum.....Uhm... Mange af de pæne huse inde ved centrum har vildnis-haver som för nævnt....men de dækker sig lidt under at der er buske og nogle træer til at dække for synet. Vi fornemmer at alle træer og buske er sprunget helt ud, men vi synes nu det ligner at de ikke er. Jeg har ikke navnet paa de mest gængse træer - jeg synes umiddelbart ikke jeg kender dem, men det faar jeg opklaret snart...
Hvem tror I spiller stor koncert her i Reykjavik paa mandag???? Pink Floyd! jeg ville meget gerne have været til koncerten, der er ogsaa billetter at faa (til 700-800kr), men jeg har maattet prioritere det fra ....ÆV